Rejestracja telefonu Jitsi

Softphone to oprogramowanie służące do wykonywania połączeń za pomocą technologii VOIP ( voice over internet protocol ). Opisana poniżej instrukcja dotyczy konfiguracji jednego z dostępnych na rynku  softphonów.

Pobieranie Jitsi

Aby rozpocząć pracę z programem Jitsi należy go pobrać i zainstalować. Aby go pobrać należy uruchomić stronę: https://jitsi.org/(Ryc.1).

(Ryc.1)

Następnie klikając opcję  “DOWNLOAD” zostanie uruchomiona strona z wersjami softphonu (Ryc.2).

(Ryc.2)

Należy nacisnąć na ikonę odpowiadającą systemowi na którym pracuje agent. W przypadku systemu Windows należy nacisnąć ikonę z logiem systemu Windows. W tym momencie rozpocznie się pobieranie programu Jitsi. Zainstaluj aplikację Jitsi na swoim komputerze.

Konfiguracja Jitsi

Aby rozpocząć edycję należy rozwinąć menu “Plik” i nacisnąć opcję “Dodaj nowe konto”.

Pierwszym krokiem jest wybór sieci. Należy tutaj z listy rozwijanej wybrać opcję “SIP

Następnie program daje nam możliwość wpisania nazwy oraz hasła dla użytkownika. Nie są to opcje obowiązkowe. Mogą pozostać puste. Należy natomiast wejść w opcje “Zaawansowane

W nowo otwartym oknie należy wpisać swój identyfikator SIP (stanowisko@domena) oraz hasło.

W zakładce “Połączenia”, w pozycji ”Rejestrator” należy wpisać w domenę, a w “Authorization name” numer stanowiska lub SIP.

W przypadku wykorzystywania sygnałów DTMF przez agenta należy w opcji “DTMF method” należy wybrać dodatkowo opcję “SIP INFO”.

W zakładce “Dostępność” należy ustawić opcję “Deflaut subscription duration (in s.)” na wartość 60 sekund. Domyślnie w softphonach jest wprowadzana wartość 3600 sekund czyli 1 godzina. Może to jednak powodować trudności z ponowną rejestracją co będzie się przejawiać poprawną rejestracją użytkownika wraz z uruchomieniem softphonu ale późniejszym wyrejestrowaniem go.

Drugą możliwością wystąpienia trudności w rejestracji są próby rejestrowania jednego numeru stanowiska/miejskiego na kilku stanowiskach. Wtedy następuje zarejestrowanie numeru na jednym stanowisku wyrejestrowując go na drugim. Zaleca się unikania takiej konfiguracji.

W zakładce “Kodowanie” należy zaznaczyć checbox “Override global encoding setting”, a następnie pozostawić zaznaczone tylko kodeki PCMA i PCMU. 

Klikając “Dalej” zostanie wyświetlone podsumowanie ustawień konta.

Klikając “Sing in” zostanie wykonana próba rejestracji konta.

W przypadku poprawnych danych koło ikony avatara pojawi się nazwa użytkownika oraz zielona ikona z napisem “Dostępny”.

Aby wejść w opcje programu należy rozwinąć menu “Narzędzia” i wybrać pozycję “Opcje”.

W nowo otwartym oknie należy przejść do zakładki “Audio”.

W tym oknie należy dzięki rozwijanym menu wybrać urządzenia jakie będą wykorzystywane przez agenta (w przypadku zestawu USB). Ważne jest również aby wyłączyć opcję “Automatic gain control”.

Będąc ciągle w opcji “Audio” należy przejść do zakładki “Kodowanie” i wyłączyć wszystkie kodeki poza PCMA i PCMU. Klikając krzyżyk znajdujący się w górnej części okna użytkownik może wrócić do głównego panelu softphonu.

Agent nie słyszy nic w słuchawkach

Często zdarza się, że softphone interpretuje głos agenta jako bardzo głośne dźwięki i przycisza go aby mógł on prowadzić rozmowę. Bardzo często przyciszanie jest równoznaczne z zupełnym wyciszeniem agenta przez co klienci nie słyszą go w ogóle.

Aby rozwiązać ten problem należy wykonać dwie czynności:

●       Wyłączyć wspomnianą opcję w ustawieniach softphonu.

●       Wyłączyć wspomnianą opcję w ustawieniach systemowych.

Aby wykonać pierwszą czynność należy znaleźć w konfiguracji softphonu opcję “Automatic gain control”. Opcja ta zazwyczaj znajduje się w ustawieniach audio oprogramowania.

Aby wykonać drugą czynność należy wejść w ustawienia dźwięku systemu Windows. Zaznaczyć domyślne urządzenie z którego będzie korzystał agent (np. zestaw słuchawkowy) i nacisnąć opcję “Właściwości”. W nowo otwartym oknie należy przejść do zakładki “Zaawansowane” i odznaczyć opcję w sekcji “Tryb wyłączności”. Taką samą czynność należy wykonać w ustawieniach dźwięku w zakładce “Odtwarzanie” jak i “Nagrywanie”.

Po wprowadzeniu zmian najczęściej opisana sytuacja ustępuje.

Zwracanie błędu 403

Możliwa jest sytuacja, w której nasz softphone zwróci błąd. Najczęstszym błędem jest błąd 403, który informuje użytkownika o błędnie wprowadzonych danych. Najczęściej jest to błędne hasło. W celu rozwiązania sytuacji najlepiej poprosić administratora o wygenerowanie nowego hasła do stanowiska, a następnie wprowadzenie go w ustawienia softphonu.

Problem z serwerem DNS

Może również zdarzyć, że brak rejestracji będzie miał swoje źródło w błędnym rozpoznawaniu nazwy DNS. Może to powodować problem przy rejestracji konta na softphonie. W celu jego rozwiązania prosimy o kontakt z lokalnym działem IT odpowiedzialnym za administrowanie sieci oraz komputerów na których opisana sytuacja miała miejsce.

Poniżej przedstawiony jest doraźny sposób rozwiązywania opisanej sytuacji.

Pierwszym krokiem jest uruchomienie systemowej konsoli komend. Aby to zrobić należy otworzyć menu Start, a następnie w opcji wyszukiwania wpisać “CMD” (poniższy obrazek). Następnie należy uruchomić wyszukane rozwiązanie “cmd.exe

Po uruchomieniu wiersza poleceń należy wpisać polecenie “PING” oraz wskazaną przez opiekuna technicznego domenę.

Program Ping służy do sprawdzania dostępności danego komputera w sieci. Poprzez wpisanie wskazanej komendy oraz adresu IP komputera lub dowolnego adresu internetowego.

Komenda powinna być wpisana w poniższym formacie:

ping XXX.DOMENA.fcc-online.pl

W przypadku poprawnego działa użytkownik powinien otrzymać dane przedstawione na poniższym zrzucie ekranu.

Uzyskany adres IP należy wpisać w softphonie w miejsce przeznaczone na wpisane domeny.

Po wprowadzeniu nowych danych należy wykonać kolejną próbę rejestracji konta.

W przypadku pojawienia się problem z wykonaniem połączeń lub złej jakości rozmów należy zwrócić uwagę na ustawione w softphonie kodeki. Przypominam, że aby poprawnie pracować w systemie Focus Contact Center należy mieć ustawione kodeki a-Law oraz u-Law.

Na poniższym obrazku przedstawiono poprawne ustawienie.

Należy pamiętać, że kodeki mają zamienne nazwy:

●       g.711U - PCMU - u-Law

●       g.711A - PCMA - a-Law

Czy odpowiedzieliśmy na Twoje pytanie? Dziękujemy za opinię Wystąpił problem z przesłaniem opinii. Proszę spróbować później